پتا، بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در برابر جانوران

سازمان بین المللی People for the Ethical Treatment of Animals  با نام اختصاری  PETA معتبرترین موسسه‌ی حامی حقوق حیوانات در جهان است که بیش از نُه میلیون عضو پیوسته و وابسته در سرتاسر جهان دارد.
در فلسفه‌ی اخلاقی PETA، “گونه گرایی” (تبعیض و ظلم علیه گونه های جاندار غیرانسان) به عنوان یک رویکردی بسیار ضداخلاقی شناخته می شود. بنابراین، PETA تلاش های خود را در چهار زمینه فعالیت هایی که باعث تبعیض علیه حیوانات می شود، متمرکز می کند. این چهار رشته شامل آزمایشگاه های علمی، صنایع غذایی، تولید و تجارت پوشاک و کسب و کارهای مرتبط با سرگرمی مانند (سیرک ها) است.
فعالیت‌های PETA (پِتا) شامل بسیاری موارد از جمله دوره‌های آموزشی، پژوهش و ارائه‌ی گزارش هایی پیرامون حقوق حیوانات؛ برگزاری رویدادها و سمینارها؛ حمایت از فعالیت‌های افراد مشهور و تأثیرگذار در عرصه های فرهنگی و اجتماعی و همچنین اعلان فراخوان هایی برای راهپیمایی های اعتراضی و جلسات عمومی است.
تیمی از دانشمندان و پژوهشگران درPETA در مورد آثار و تبعات آزمایش های حیوانی کار می کنند. این تیم برای ممنوع کردن یا کاهش تعداد آزمایش‌های معمول بر روی حیوانات در آزمایشگاه‌ها، با سیاستمداران و فعالان اجتماعی همکاری و رایزنی می‌کنند. همچنین این گروه از فعالان پِتا تلاش دارند تا مؤسسات تأثیرگذار، مأموران دولتی و دانشگاه‌ها را متقاعد ‌کنند که آزمایش‌های بر روی حیوانات را محدود یا ممنوع کنند و یا دست کم، هر روش ممکن کم هزینه تر و کم خشونت تر را جایگزین روش‌های متداول فعلی کنند.
زیبایی عاری از خشونت
این یک اصطلاح یا شعاری استعاری است که به مهربانی با حیوانات در پروسه‌ی تولید محصولات آرایشی، بهداشتی و مراقبتی پوست و مو اشاره دارد. حتما بسیاری از ما طرح تصویری این عبارت را با شکل یک خرگوش دیده ایم. لوگوی- خرگوشی-شکل زیر لوگوی رسمی موسسه­ی پتا است که نشان از عدم تست حیوانی دارد.
تاریخچه‌ی این رویکرد خشونت پرهیز و حامی حقوق حیوانات، به بیش از یک قرن پیش باز می گردد. از سال 1987، در ایالات متحده‌ی آمریکا، لیست برندهای مورد تائیدPETA  که روی حیوانات آزمایش نمی کنند، قابل اعتمادترین و ممتازترین استاندارد برای حامیان و مصرف کنندگانی است که به حقوق حیوانات، محیط زیست و طبیعت اهمیت می دهند. در واقع، این شرکت‌ها و برندها تأیید کرده‌اند که آنها و تأمین‌کننده ها و همکارانشان، هیچ گونه آزمایشی را بر روی حیوانات چه برای مواد تشکیل‌دهنده، چه فرمول‌ها یا محصولات نهایی‌شان در هیچ مرحله ای از فعالیت هایشان انجام نمی‌دهند.
گواهینامه‌ی عدم آزمایش حیوانی و تایید شده توسط  PETA
برای اینکه شرکت یا برندی در فهرست PETA قرار گیرد و لوگو و گواهینامه‌ی عدم آزمایش حیوانی و تایید شده توسط PETA را بدست آورند، برندها یا تولیدکنندگان باید متعهد شوند که در هر مرحله ای از پروسه‌ی تولید از نقض حقوق طبیعی حیوانات، در روش ها، مواد تشکیل دهنده و محصولات نهایی شان خودداری کنند.
یک محصول وگان و در عین حال فاقد تست حیوانی
برای اینکه یک برند رسماً تحت حمایت و تائید جهانی  PETA در نظر گرفته شود، نه تنها باید آزمایش های حیوانی را ممنوع کند، بلکه باید از استفاده از مواد مشتق شده یا فرآورده های حیوانی از قبیل عسل، موم یا کارمین در محصولات خود پرهیز کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مقالات